Ateneumin taiteilijat - Helene Schjerfbeck
Jos olisi ihan pakko nimetä joku lemppari suomalaisista taiteilijoista, niin kai sen olisi pakko sanoa olevan Helene Schjerfbeck (1862 - 1946). Upea, taitava ja vähän mystinen taiteilija, jonka nimen kirjoitusasun joudun tarkistamaan aina uudelleen ja uudelleen. Oli siis ilo kuulla tämän olevan ensimmäinen taiteilija, joka on aiheena aivan uudessa Ateneumin taiteilijat -kirjasarjassa.
Ateneumin taiteilijat aloittaa kirjasarjan, jossa esitellään museon kokoelmataiteilijoita. Ensimmäisen kirjan on kirjoittanut ruotsalainen taidehistorioitsija Lena Holger, josta museonjohtaja Susanna Pettersson sanoo:
”Helene Schjerfbeck on tällä hetkellä kansainvälisesti kaikkein kysytyin taiteilijamme. On tärkeää, että saamme aloittaa Ateneumin kokoelmataiteilijoista kertovan kirjasarjan Schjerfbeckillä. Lena Holger oli innostava valinta kirjoittajaksi. Hän tehnyt Schjerfbeck-tutkimusta 1970-luvulta alkaen ja käynyt perusteellisesti läpi kaiken kuviteltavissa olevan”
Lena Holger kirjan julkistustilaisuudessa |
Holger tuo kirjassa esiin aivan uutta tietoa Schjerfbergistä. Tämä kytkee Schjerfbergin elämän näyttelyihin ja muiden ajan taiteilijoiden elämään. Schjerfbergin ja tähän liittyvien henkilöiden kirjeitä Holger on lukenut tuhansia ja matkustellut ympäri maailmaa penkomassa arkistoja. Puhuessaan kirjasta Holger oli silminnähden innostunut ja oli helppo jakaa tämän intohimo tutkimusta kohtaan.
Helene Schjerfbeckin omakuva. Ateneum.fi |
Siitä mistä Holger ei varsinaista faktatietoa löytänyt, ei tämä kuitenkaan pelkää spekuloida. Tämä juuri luo keskustelua, jonka pohjalle jatkotutkimusta on hyvä rakentaa. Erityisen kiinnostavaa on pohdinta Schjerfbeckin oletetusta kihlatusta. Holger on tullut johtopäätelmään, että tämä on luultavasti ollut ruotsalainen taiteilija ja uimahyppääjä Otto Hagborg. Valitettavasti lähes kaikki kirjeet näiden (oletetun) kihlauksen ajalta ovat tuhottu, luultavasti tuon kihlauksen purkautumisen johdosta.
Mielenkiintoisinta pohdintaa Holger kuitenkin esittää Schjerfbeckin omakuvista. Ne ovat aina kiehtoneet minua, mutta tämän kirjan jälkeen sain niihin aivan uutta syvyyttä. Tähän pohdintaan kannustan lukijaa tutustumaan kuitenkin itse. Samalla kannattaa pohtia, fyysisen kirjan käsiin saatuaan, sen kansikuvan sommittelua. Erityisesti miten kasvot jatkuvat takakanteen puolittaen ne. Ehkä juuri kuten Schjerfbeck oli arvostanut.
Schjerfbeckin työt ovat esillä kautta kirjan värikuvina ja vaikka kirjan lukee nopeasti, niin siitä tuntee saaneensa paljon tietoa irti. Jaaritteluun ei ole hukattu aikaa vaan tämä on tiivis paketti oikeasti mielenkiintoista asiaa.
Schjerfbeckin elämä on ollut ajoittain kovaa. Tämän lonkka rikkoutui jo lapsena jättäen Schjerfbeckin ontumaan koko elämänsä ajaksi. Rakkauselämä ei ilmeisesti siis ollut aina kovin ruusuista ja terveyskin ailahteli. Vaikeaa oli varmasti myös yrittää saada arvostusta naistaiteilijana, joka ei edes maalannut aikaan sopivalla kansallisromanttisella tavalla. Tuo ranskalaisia vaikutteita imenyt nuori taiteilija jäi helposti aikalaistensa varjoon. Onkin ikävää, että tässäkin tapauksessa vasta kuoleman jälkeen on tullut, paitsi arvostus, niin myös ymmärrys Schjerfbeckin työtä kohtaan.
Kirja on saatavilla Ateneumin museokaupasta, jonka kirjatarjontaan kehotan muutenkin tutustumaan. Kirjan hinta on 29 euroa (vielä 18.9 asti sitä saa alennettuun hintaan 25 euroa) ja sitä kannattaa etsiä myös Turun taidemuseon kaupasta syyskuun puolenvälin jälkeen kun tämä Schjerfberg-näyttely avautuu siellä (taas yksi syy lisää lähteä Turun kulttuuririentoihin).
Enpä malta odottaa ensi vuotta, jolloin kirjasarja jatkuu teoksella Hugo Simbergistä.
Lena Holger, 2016, Ateneumin taiteilijat - Helene Schjerfberg, Ateneumin taidemuseo, arvostelukappale
Katso myös: