perjantai 17. helmikuuta 2017

Stefan Bremer & Ahmed Alalousi - Borderline




Stefan Bremer ja Ahmed Alalousi yhdistivät voimansa Borderline - Rajalinja -näyttelyä varten Porvoon Taidetehtaalla. Etenkin Bremerin tunnettu nimi ajoi minut katsomaan mistä on kyse.

Rajalinja on käsite, joka toteutui Bremerin kuvissa hyvin konkreettisella tavalla. Tämän kuvat maailman valtameristä näyttivät rajan taivaan ja meren välissä, mutta myös sen ylitsepääsemättömän, valtava massan, joka toimii rajana maiden välillä.

Salpa-linja Suomen itäisellä rajalla toisen maailmansodan aikaan taas kuvaa rajaa, joka piti vihollisen tehokkaasti ulkopuolella, mutta päästi kuitenkin satoja tuhansia pakolaisia Karjalasta läpi.


Vaikuttavinta näyttelyssä olivat kuitenkin Bremerin kuvat, joissa sotaa paenneet ihmiset näyttivät puhelimistaan tärkeimpiä kuviaan. Kuvat olivat menneistä ajoista, perheestä, ystävistä. Ne kertoivat tarinaa, joka koskettaa katsojaa.

On osuvaa, että Bremerin kaltainen, teknisesti loistava valokuvaaja, näyttää miten se tärkein kuva ei ole aina se paras kuva. Tärkein kuva on se, jolla on merkitystä. Se voi olla hätäisesti napattu kuva kännykällä, mutta jos se näyttää viimeisen kuvan omasta tyttärestä, on se arvokkaampi kuin mikään kuva galleriassa ikinä voisi olla.


Ahmed Alalousin kuvissa esiteltiin tämän entistä kotikaupunkiaan Mosulia vuosilta 2013 - 2014. Tämä oli aikaa ennen kuin Isis oli vallannut kaupungin ja kuvista huokuu tietynlaista ajallista jännitettä. Katsojan tietoisuus tulevasta luo kuviin uhkaavaan tunnelman.


Näyttelyssä oli myös esillä Kimmo Oksasen runo Stranger 30 kielellä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kaikille kommentoijille.