tiistai 9. helmikuuta 2016

The Revenant



Copyright © 2015 Twentieth Century Fox Film Corporation.

revenant
noun rev·e·nant \ˈre-və-ˌnäⁿ, -nənt\
 
:one that returns after death or a long absence

Alejandro González Iñárritun uusi elokuva sai tänä vuonna eniten Oscar-ehdokkuuksia. Kaksitoista pystiä odottavat tekijöitä ja usean näistä soisinkin heille menevän. The Revenantin tarina on minimalistinen, mutta kuvastoltaan valtava. Elokuva on mielestäni pieni askel pois perinteisestä Hollywood-elokuvasta vaikka edelleen jakaa samankaltaisia ratkaisuja monen modernin toimintaelokuvan kanssa.

Elokuva sijoittuu 1820-luvulle, jossa joukko turkismetsästäjiä joutuu intiaanien hyökkäyksen kohteeksi. DiCaprion esittämä Hugh Glass opastaa jäljelle jääneitä läpi erämaan poikansa kanssa, mutta joutuu pian karhun raatelemaksi. Kun Glass jätetään kuolemaan ja tämän poika tapetaan, alkaa raastava, yli 300 kilometrin matka halki villin maan. Tarina kertoo kostosta, mutta myös ihmisen lujuudesta, luonnon voimasta sekä alkuperäiskansojen ja uudisasukkaiden suhteesta.


The Revenant on miltei kuin vastateos Iñárritun edelliselle elokuvalle Birdman. Kun siinä tapahtumat liikkuivat sisätiloissa hyvin tiiviisti ja yksilöiden omia neurooseja käsiteltiin jopa tuskallisina lähikuvina, niin The Reverantissa näyttämö laajenee jättimäiseksi ja yksilöiden merkitykset jäävät suurempien linjojen varjoon. Yhdistävin tekijä elokuvissa on varmaankin se upea kameratyöskentely.
 
Ulkoasun aikaansaamiseksi Iñárritu teki jälleen yhteistyötä kuvaaja Emmanuel “Chivo” Lubekzin kanssa. Kamera on koko elokuvan ajan todella läsnä. Se jopa huurustuu näyttelijöiden hengityksestä ja kostuu lentävistä pisaroista. Eräässä kohtauksessa lähes rikotaan neljäs seinä kun näyttelijä katsoo suoraan kameraan. Vaikka varsinaisesti mikään ei anna ilmi, että näyttelijä tiedostaisi katsojan, niin tämä aavemainen tulkinta on helppo tehdä.

Koko elokuva kuvattiin käyttäen vain luonnonvaloa. Tämä pidensi aikatauluja, mutta tulos on selkeästi sen arvoinen. Luonto on tärkeä elementti elokuvalle ja kaikki näyttää todella aidolle. Puun märkyys, tulen varjot, metsä ja koko luonnon moninaisuus tulevat esiin tavalla, jossa kostean puun voi lähes haistaa ja tulen lämmön tuntea. Tyylin on tarkoitus tuoda elävään kuvaan chiaroscuroksi kutsutun maalaustyylin henki, jossa voimakkaat valon ja varjon kontrastit leikittelevät. Tämä varmasti osaltaan peilaa elokuvan teemoja, joissa kontrasteilla on myös tärkeä rooli.

The Revenant on Birdmanin tyyliin rytminen elokuva. Se on kuin musiikkia, joka vaihtelee temmoltaan kohtaus kohtaukselta. Myös taustamusiikki tuntuu olevan osa elokuvan muuta äänimaailmaa. Mikään osa elokuvasta ei ole irrallinen toisestaan ja vähän hämmästyttää, että miten näin yhtenäinen teos onkaan saatu aikaan.

Copyright © 2015 Twentieth Century Fox Film Corporation. All rights reserved. THE REVENANT Motion Picture Copyright © 2015 Regency Entertainment (USA), Inc. and Monarchy Enterprises S.a.r.l. All rights reserved.

Elokuvan teemat ovat yksinkertaisia. Tarina on riisuttu, mutta vahva ja käsittelee hyvin primitiivisiä aiheita. Peruselementit tuli, ilma, maa ja vesi ovat tärkeitä elokuvalle. Suosittelen seuraamaan elokuvaa katsoessa miten ne vaihtelevat kuva kuvalta. Nuotioiden tulesta, virtaavan veden kuohuntaan ja pilvien liikkeestä tuulessa, multaisen maan käsinkosketeltavaan materiaalisuuteen.

Luonnon kiertokulku näkyy sekä tarinassa että konkreettisesti luonnossa. Lumen sulaminen, petoeläinten saalistus, elämä ja kuolema tuodaan lähelle katsojaa. Kaikki mitä ihminen tekee on lopulta alisteista luonnolle. Myös ihmisten välinen kamppailu näyttäytyy luonnon lailla raadollisena ja loppumattomana. Voisi melkein sanoa, että viidenneksi elementiksi elokuvassa on nostettu veri. Kuvasto melko raadollista ja elämä on vain lihaa ja verta.

Hugh Glassin tarina on osin totta, mutta osin taas elokuvassa otetaan suuriakin taiteellisia vapauksia. Päämäärä ei ole kertoa tositarinaa vaan ihan vain tarinaa. Glassilla ei ollut vaimoa tai lapsia ja tosiasiassa tämän toipuminen kesti useita kuukausia.

Tarina kertoo ajasta ennen cowboyta ja villin lännen lainsuojattomia. Intiaanit eivät ole jalon valkoisen miehen sarjakuvamaisia vihollisia vaan oman maansa asukkeja, jotka pyrkivät suojelemaan omia elintapojaan. Elokuvassa "Reet" edustavat aitoa Arikaran heimoa, jotka vielä 1800-luvun alussa olivat rauhanomainen heimo, mutta ajautuivat myöhemmin väkivaltaisiin yhteenottoihin uudisasukkaiden kanssa kun nämä eivät kunnioittaneet vanhoja sopimuksia. Alkuperäiskansojen todenmukaiseen käsittelyyn on selkeästi käytetty paljon aikaa ja vaivaa.

Kristinusko esitettiin elokuvassa mielestäni tärkeänä elementtinä. Se oli valloittajien uskonto, joka on kuitenkin luonnon mahtiin verrattuna vain sanojen ja kuvien helinää. Uudisasukas ei muista aseella uhatenkaan Isä meidän -rukousta, unen kirkko on pelkkä rapistunut muisto ikoneita ja erityisen kuvaava oli puhe oravajumalasta. Mies palvoi jumalaa, joka osoittautui oravaksi, jonka mies sitten söi. Pieni tarina, joka kertoo paljon siitä mihin asemaan usko elokuvassa melko herkullisesti asetetaan suhteessa luontoon.

Copyright © 2015 Twentieth Century Fox Film Corporation. All rights reserved. THE REVENANT Motion Picture Copyright © 2015 Regency Entertainment (USA), Inc. and Monarchy Enterprises S.a.r.l. All rights reserved.

Näyttelijät tekivät elokuvassa melkoisen vaativat roolit. Leonardo DiCaprion ja Tom Hardyn hahmot, Hugh Glass ja John Fitzgerald, toivat molemmille näyttelijöille Oscar-ehdokkuudet. Hahmot ovat toistensa vastapareja jatkaen elokuvan kontrastien teemaan. Glass tappaa karhun, joka hyökkää tämän kimppuun ja näemmä tämän muuttuvan lähes karhunkaltaiseksi olennoksi itse. Nyt Glass on hyökkääjä ja Fitzgerald uhri ja kuten karhu suojeli pentujaan, niin Glass kostaa lapsensa puolesta.

Tom Hardyn työtä on kutsuttu ylinäyttelemiseksi ja on jopa povattu, että tämä maksaisi elokuvalle ainakin yhden Oscarin. Itse näen roolin kuitenkin vaatineen tiettyä intensiivisyyttä, jonka Hardy päätti tuoda siihen aidolla tavalla. Ei siis Hollywoodin tavalla.

DiCaprio veti roolinsa todella hyvin ja pidän Oscaria vähintään mahdollisena. Parhaan elokuvan Oscaria vähän jopa toivon tälle elokuvalle. Suuri tarina yksinkertaisen tyylikkäästi tehtynä on juuri sellainen mille soisin tunnustusta nykypäivänä annettavan. Pidän siitä, että elokuvassa näkyy tietty aidon käsityön jälki.


Ohjaus:
Alejandro González Iñárritu

Käsikirjoitus:
Mark L. Smith, Alejandro González Iñárritu

Näyttelijät:
Leonardo DiCaprio, Tom Hardy, Will Poulter, Domhnall Gleeson, Lukas Haas, Kristoffer Joner, Brad Carter

Ensi-ilta: 29.01.2016. Pituus: 157min. Ikäraja: K16

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kaikille kommentoijille.