Teinitytön kuolemafantasia - If I Stay
"Kaikkea pitää
kokeilla", sanotaan. No tämähän nyt ei pidä millään tavalla paikkaansa.
Täysin epälooginen väite, jonka viimeisin lukukokemukseni myös todistaa. Olen
suosiolla jättänyt Nälkäpelit ja Twilightit väliin, mutta halusin kuitenkin kokeilla
jotain "nuorille aikuisille" suunnattua kirjallisuutta. Tähän
tehtävään valitsin Gayle Formanin kirjan "If I Stay" (2009) (suom. "Jos
Vielä Jään"). Se on tarina nuoresta tytöstä, Miasta, joka pahan
onnettomuuden jälkeen huomaa jääneensä jonkinlaiseen epämääräiseen tilaan
elämän ja kuoleman välillä. Mia käy läpi tunteitaan ja yrittää ottaa kontaktia
elämänsä tärkeisiin ihmisiin. Koko tämän elämä on vaakalaudalla ja apua ei
tunnu löytyvän edes tämän surevasta poikaystävästä.
Alkuasetelma tarinalle oli
periaatteessa mielenkiintoinen, ja ihmettelenkin miten Forman onnistui
jättämään tarinansa niin yksiulotteiseksi. Kirjan hahmot ovat tarkkaan
kuvailtuja, mutta harvoin samankaltaisiin kliseisiin törmää. Mian vanhemmat
ovat täydellisiä. Siis todella aivan liian täydellisiä ja Mian suhde näihin on
tietysti loistava. Mialla on mielenkiintoisia kavereita, lupaava tulevaisuus ja
tämä on lahjakas muusikko. Poikaystävä on (yllätys, yllätys) täydellinen ja
koskaan en ole lukenut samankaltaisia kuvauksia hahmosta, mitä kirjan
poikaystävästä. Kuinka paljon voidaan uhrata sivuja hahmojen pukeutumisen
kuvaukseen? Eikä vain siihen mitä sillä hetkellä sattuu olemaan päällä, vaan
Mian kertojaääni käy läpi kirjan hahmojen koko tyylihistoriat ja omat ajatuksensa
niistä. Hahmojen ulkoiset ominaisuudet, harrastukset ja sosiaalinen suosio
dominoivat näiden muuten ohuita kuvauksia ja syvemmälle näiden motiiveihin ja luonteisiin ei
kirjassa päästä.
Kirjan syvin sanoma tuntuu
olevan tunteilla ja mielikuvilla mässäilyn alle piiloutuneena. Lukija halutaan
sivu toisensa jälkeen tuntevan kauhistusta ja surua hahmojen puolesta, mutta se
osoittautuu yllättävän vaikeaksi, jos hahmoja ei ole alkujaan rakennettu pinnallisia kuoria syvemmiksi. Toivonkin kirjan
tarkoituksena olevan, että hahmot jätetään nimenomaan ontoiksi kuoriksi, jotta nuori
lukija voi ikäänkuin täyttää ne itse. Nuori voi siis peilata hahmojen kautta
omia tuntojaan ja omaa elämäänsä. En silti tiedä onko tämä hyvä asia jos tarina
on lähinnä nuoren tytön kuolemafantasia. "Jos minä kuolen, niin kaikki
olisivat surullisia", on ajatus, jolla lukija pääsee leikkimään. Mia
pääsee katsomaan kuinka tätä surraan ja itketään ja tämän fiktiivisen tilanteen
sisäistänyt nuori pääsee elämään kuolemafantasiaa Mian mukana. Koska Mia ei
oikeastaan ole kuollut, niin tämä tekee nuorelle fantasiasta myös näennäisen turvallisen. Hieman samalla tavalla kuin siis nuoret ottavat idoleikseen erilaisia teinimuusikoita, koska voivat näin turvallisesti roolileikitellä aikuisuuden teemoilla, niin kirjassa päästään turvallisesti leikittelemään kuoleman teemoilla.
On äärimmäisen hankalaa ottaa
kirjaa vakavasti, jos pitkät surukuvaukset vain seuraavat toistaan ja välillä
ne töksäytten keskeytetään kun halutaan kertoa, mitä kenelläkin osallistujalla
on päällä. Toisaalta en minä kohderyhmään kuulukaan ja myönnän toki
tuomitsevani kirjan raja-aitojen täysin toisilta puolilta. Kirjasta tehty
elokuva minulta on vielä katsomatta, mutta odotan tarinan kääntyvän ehkä hieman
enemmän edukseen valkokankaalla. En siis Oscareita ole todellakaan povaamassa,
mutta luulen, että vähintään pienempää päänsärkyä se tuottaa kuin kirja.