Tunnelmallinen Sananäyttämö Porvoon Taidetehtaalla
Porvoon taidetehtaalla
järjestettiin eilen kirjallisuus- ja teatteriklubi Sananäyttämö. Ilta koostui
kirjailijoiden ja näiden teosten esittelyistä, ajankohtaisten aiheiden
puimisesta sekä erityisistä sanan ja kirjallisuuden yhdistävistä näytöksistä,
joissa kirjoja tuotiin eloon näytelmän keinoin. Taidetehdas on täydellinen
paikka tämänkaltaiseen tapahtumaan. Siellä kulttuuri elää ja hengittää ja oli
hienoa nähdä miten suuri halli pystyi tarjoamaan niin intiimin tilaisuuden.
Tarjolla oli viiniä ja tapasta ja halutessaan Taidetehtaan Vitriinissäkin
pystyi nauttimaan pikkusuolaista.
Klubin alkaessa paikalle oli
kertynyt pieni määrä ihmisiä. Tunnelma oli sen verran tiivis, että esimerkiksi
puhelinta ei kehdannut ottaa esiin twiittaillakseen. Joku olisi varmasti
huomannut. Vähitellen osa yleisöstä olleista ihmisistä alkoi valumaan lavalle
päin ja tunnistautuivat tapahtuman järjestäjiksi. Näistä Tero Liukkonen
haastatteli Riina Katajavuorta, joka on kirjoittanut kirjan "Wenla
Männistö", Juha Itkosta, joka on kirjoittanut kirjan "Ajo" ja
Aleksis Salusjärveä, joka on varmasti monelle blogaajalle tuttu mm.
Luutii-blogin kautta ja nyt myös Kiiltomadon päätoimittajana. Kirjoja ja
kirjailijoita puitiin aikansa ja tämäkin oli toki mielenkiintoista. Etenkin se Itkosen
kirjoittama Ajo päätyy varmasti jossain vaiheessa pöydälleni odottamaan
lukemista. Kirjailijoiden välinen vapaa keskustelu oli kuitenkin mielestäni
illan parasta antia.
Keskustelu äityi yllättävän
vilkkaaksi ja antoisaksi. Etenkin Salusjärven havaintoja kirja-alasta kuunteli
erityisen mielellään. Illan aikana käsiteltiin muun muassa sitä, pitäisikö
kirjailijoiden ottaa enemmän kantaa yhteiskunnallisiin asioihin, missä kunnossa
suomalainen kirjamyynti on ja mitä kuuluu kirjallisuuden kritiikille
nykypäivänä. Tottakai viimeksi mainitun yhteydessä käsiteltiin siis myös
kirjablogeja ja niiden roolia kirjojen markkinoinnissa. Oloni oli kuin
kaksoisagentilla. Olin tullut tapahtumaan enemmän lukijan, kuin bloggarin
roolissa ja nyt tuntui kuin salakuuntelisin keskustelua, jossa puhutaan
minusta. Kirjabloggaajat eroteltiin heti oikeista kriitikoista ja hyvä niin.
Jos kirjoittaisin arvosteluja, niin ottaisin niihin huomattavasti
objektiivisemman asenteen kuin nyt teen. Tällä hetkellä kirjoitan mitä haluan
ja miten haluan ja se onkin blogaamisen idea. Varsinaisten
kirjallisuuskritiikkien tason ja myös pituuden huomattiin kuitenkin yleisesti
vähentyneen. Blogit ja sosiaalinen media nähtiin tärkeänä kanavana ja tätä
pidettiin niin uhkana, kuin mahdollisuutenakin. Kuitenkin jostain syystä tuli
keskustelusta kuva, että internetissä tapahtuva kirjallisuudesta puhuminen
olisi jotain yhdestä suunnasta tulevaa informaatiota massoille vaikka
mielestäni kyse on puhtaammin keskustelevasta kritiikistä ja mielipiteiden
jaosta. Lukijoiden ja kirjailijoiden kohtaaminen nähtiin positiivisena ja pienten kirjatapahtumien lisääntyminen innostavana. Pelkät joka vuotiset kirjamessut eivät ole enää se ainoa paikka kohdata lukijoille vaan juuri tämän tyyliset pienet klubit ovat nostamassa suosiotaan.
Ilta oli jaettu kätevästi
osiin ja oli helppo valita itse mihin kaikkiin tapahtumiin halusi osallistua
tai halusiko vaikka lopettaa illan lyhyempään ja osallistua viereisessä salissa
alkaneeseen burlesque-showhun. Itse osallistuin siis aiemmin mainittuihin
keskusteluihin ja lähdin tekemään tiettyjä salaisia jouluun liittyviä ostoksia.
Palasin takasin myöhään illalla kun Salusjärvi haastatteli Maria Peuraa tämän
kirjan "Ja Taivaan Tähdet Putoavat" tiimoilta. Haastattelu oli
mielenkiintoinen, mutta tuntui kuin Salusjärvi olisi kertonut jatkuvasti
Peuralle tämän kirjasta ja sen tulkinnoista ja Peura jättäytyi vain
myöntäilemään haastattelijaa. Jäi siis vaikutelma kuin kirjailijalla ei olisi
omaa vahvaa sanomaa kirjassaan (huomioi kuitenkin, että kirja on minulta kuitenkin
lukematta).
Peuran kirja heräsi eloon kun
näyttelijät saapuivat lavalle. Pekka Peura, Ria Kataja, Katja Kaulanen ja Maria
Peura itse esittivät kohtauksen tämän kirjasta. Tunnelma oli juuri sopiva.
Kaikki neljä näyttelijää istuivat lavalla isoissa nojatuoleissa ja esittivät
vuorosanansa niin luontevasti, että se tuntui siltä ääneltä oman pään sisällä
hyvää kirjaa lukiessa. Kello oli jo paljon, sali oli pimeä lavan valoja ja
pöytien kynttilöitä lukuunottamatta. Viinilasit olivat tyhjiä ja ihmiset silminnähden
rentoutuneita eikä missään vaiheessa herännyt tarvetta istua suorassa ja vain
näytellä kiinnostunutta.
Toivon sananäyttämöiden
saaneensa nyt ensikipinän ja odotan mielenkiinnolla mitä ensi vuodelle
keksitään. Taidetehtaan hyödyntäminen myös sanataiteelle on loistava idea. Sen
tunnelma on kuin luotu kirjallisuudelle. Suosittelen myös Helsingistä päin
ihmisiä saapumaan seuraavaan iltaan ja henkilökohtaisesti takaan sen olevan
vaivan arvoista tai maksan lippusi takaisin. Olettaen siis, että tapahtuma on myös
ensi kerralla ilmainen.