Kun olin se eksistentiaalista
tuskaa tutkiva nuori 90-luvun lopulla, jonka taskusta tuli löytyä lähinnä
Sivullinen, Inho ja Sieppari, oli Stephen King minulle se suurin "guilty
pleasure"-kirjailija. Ensimmäisen kirjani kirjaston aikuisten hyllystä
avasin vuonna 1992 ja se oli Kingin, ilkeämielisestä Plymouthista kertova,
Christine (1983). Ennen Christineä, kun ilmoitin haluavani kokea verta ja
kauhua, kirjastonhoitaja oli kaivanut minulle hyllystä lähinnä Pikku Vampyyrejä.
Christine avasi silmäni, ei vain kauhulle, mutta myös aikaisempaa syvemmille
tarinoille ja pidemmälle kehitetyille henkilöhahmoille. Vaikka yksikään
yksittäinen Kingin kirja ei ehkä monen mielestä näitä hahmojen syvyyksiä
tavoita, niin tämän koko tuotanto muodostaa yhtenäisen maailman, johon saatoin
nuorempana ja yhä edelleen sukeltaa.
Tämä maailma koostuu
amerikkalaisesta, ihanteellisesta kulttuurista lähiöineen ja rehteine
arkkityyppeineen, joita tulee häiritsemään jokin perusolemukseltaan ulkopuolinen,
pahaenteinen tekijä. Tällöin yleensä arkkityypit asettuvat lokeroihinsa ja
hyvikset ovat todella hyviä ja pahikset pahoja. Vaikka tämä saattaa kuulostaa
mustavalkoiselta ja halvalta, niin Kingin taika onkin siinä, että tämä saa nämä
yksinkertaiset asetelmat toimimaan. Lukija todella uskoo näihin hahmoihin sekä
toivoo ja pelkää näiden puolesta. Maailma, jossa nämä hyvikset ja pahikset
elävät, muodostuu kirja kirjan jälkeen käsin kosketeltavammaksi ja Castle
Rockin tai Derryn kadut voi mielessään nähdä yhtä selvästi kuin oman lapsuuden
kotikatunsa. Kingin naiskuvauksia on usein kehuttu ja näennäisen feministiset
teemat esiintyvätkin usein tämän tarinoissa. Esimerkkeinä mainittakoon vaikka
Naisen Raivo ja Julma Leikki. Itse hieman kritisoisin kuitenkin Kingin
maalaamaa kuvaa hieman mustavalkoisena ja naiseuden myyttiä
ylläpitävänä. Naiset esitetään hahmoina, jotka tuovat esiin minuuttaan ja
naiseuttaan jonkin kollektiivisen naisihanteen kautta ja näin syyllistytään
stereotypioihin joissa nainen on ikäänkuin sukupuolensa vanki. Samalla tavalla King etsii stereotypioita miesten tavasta kommunikoida ja lukijalle saattaa tulla tunne, että King yrittää liikaa kosiskella itseään pitämään tämän luomista hahmoista. Tehokeinona
käytetty "vain naiset tietävät tämänkaltaisen seikan", kääntyy siis
nopeasti itseään vastaan. Kingin tarina-asetelmat ja kielikuvat muuntautuvat kuitenkin vähitellen
todelliseksi kieleksi, jota lukija oppii vähitellen lukemaan. Erilaiset
symboliset tavat ja ilmaisut liittyvät toisiinsa kirja kirjan jälkeen ja viides
Kingin kirja on aina lukijalle varmasti erilainen kokemus kuin ensimmäinen tai
toinen Kingin kirja.
Vuoden 1992 jälkeen olen
lukenut lähes kaiken mitä Stephen King on julkaissut ja kuluvina viikkoina on
niin sanotusti viimeisiä viety. Vaikkei King ehkä olisikaan se aivan
lempikirjailijani, niin tämä tekee hänestä kuitenkin itselleni sen luetuimman
kirjailijani sekä yhden tärkeimmistä kirjailijoistani nostalgia-arvoltaan. Olen
vuosien aikana huomannut, että tiettyjä aikakausia Kingin tyylissä on hankala
etsiä vaan tämän maailma on pysynyt suhteellisen muuttumattomana. Uudet kirjat
asettuvat luontevasti jatkumoon, jossa tarinat muuttuvat, mutta sävy säilyy
samankaltaisena. Kun Kingin kirjan avaa, niin yleensä tietää mihin on
ryhtymässä ja mihin tarina tulee viemään. Onko tämä sitten hyvä vai paha asia,
saattaa jäädä jokaisen oman harkinnan varaan.
Christinen lisäksi muun muassa
Se, Hohto ja erilaiset novellikokoelmat vaikuttivat suuresti nuoruuden
lukukokemuksiini. Esimerkiksi Richard Bachmanin salanimellä kirjoitetut novellit Raivo ja Pitkä Marssi tekivät minuun suuren vaikutuksen. Myös ensimmäinen englanninkielinen kirjani oli Kingiltä, The Dead Zone, tarina miehestä, joka onnettomuuden jälkeen saavuttaa psyykkisiä kykyjä. Musta Torni-sarja taas oli harvoja kosketuksiani fantasiakirjoihin, mutta mieleenpainuva sellainen. Kyseiseen sarjaan nivoutuukin suuri osa Kingin muusta tuotannnosta. Miten esimerkiksi Hohdon nuori Danny kommunikoi puhumatta, millainen olento Pennywise, kirjasta Se, oikeastaan on tai mistä Pedon Sydämen salaperäinen päähahmo on kotoisin? Ne jotka ovat Rolandin kanssa matkanneet Mustalle Tornille ovat ainakin hitusen viisaampia näiden kysymysten äärellä.
lukukokemuksiini. Esimerkiksi Richard Bachmanin salanimellä kirjoitetut novellit Raivo ja Pitkä Marssi tekivät minuun suuren vaikutuksen. Myös ensimmäinen englanninkielinen kirjani oli Kingiltä, The Dead Zone, tarina miehestä, joka onnettomuuden jälkeen saavuttaa psyykkisiä kykyjä. Musta Torni-sarja taas oli harvoja kosketuksiani fantasiakirjoihin, mutta mieleenpainuva sellainen. Kyseiseen sarjaan nivoutuukin suuri osa Kingin muusta tuotannnosta. Miten esimerkiksi Hohdon nuori Danny kommunikoi puhumatta, millainen olento Pennywise, kirjasta Se, oikeastaan on tai mistä Pedon Sydämen salaperäinen päähahmo on kotoisin? Ne jotka ovat Rolandin kanssa matkanneet Mustalle Tornille ovat ainakin hitusen viisaampia näiden kysymysten äärellä.
Kun puhutaan Kingin luomasta
maailmasta on mielestäni tärkeää puhua myös sen kasvamisesta kirjojen sivujen ulkopuolelle.
Tämän kirjoista ollaan tehty lukemattomia filmatisointeja, joille ei
edelleenkään loppua näy. Osa näistä on jäänyt videojulkaisuiksi ja osa noussut
klassikoiden asemaan, kuten Kingin itsensä kritisoima Hohto, tai IMDB:n
kärkisijaa pitkään koristanut Rita Hayworth - Avain Pakoon (päätin käyttää
suomennoksia, joten kai tämäkin kauheus on päästettävä tekstiini).
Henkilökohtaisesti odotan eniten mitä tulee käymään The Standin uudelle
versiolle ja Mustan Tornin mahdolliselle elokuvaversiolle (sääli, että Clint
Eastwood on jo vähän turhan vanha sen pääosaan). Stand By Me - Viimeinen Kesä
taas oli ehkä tunnelmaltaan uskollisin Stephen King-leffa. Kesä, ystävät, matka
ja ruumis. Täydellinen pieni tarina muuntautui helpon oloisesti täydelliseksi
pieneksi elokuvaksi, joka yksinkertaisesti jättää hyvän maun suuhun kuin köyhän
miehen John Hughes-pätkä.
Nyt 67-vuotiaalla Kingillä on
varmasti vielä paljon annettavaa ja kirjallisuuden maailmassa hän on jo
itsessään instituutio. Itse epäilen tämän pöytälaatikoista löytyvän jo valmiina
monta uutta tarinaa, joita toivottavasti pääsemme vielä lukemaan. Hyvänä
manttelinperijänähän meillä on Kingin poika Joe Hill. Tämän kirjoista olen lukenut vasta Hornsin ja vaikka sen tarina joiltain kohdin eteni hieman ontuvasti,
odotan innolla pääseväni vilkaisemaan millaisia muita maailmoja Hill on luonut.
Heart Shaped Box tuolta kirjahyllystä odottavana kurkisteleekin. Toisen pojan,
Owen Kingin, tuotantoon pyrin myös perehtymään, mutta siitä toivottavasti lisää
myöhemmin. Uskon monilla muillakin olevan jonkinlainen tunneside Kingin
tuotantoon, etenkin omalla sukupolvellani on varmasti miehestä nostalgisia muistoja ja mielelläni kuulisin mielipiteitänne (hyvä Ka'tet).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti