Juhani Ahon satavuotias Omatunto
Tässä viime aikoina pohtiessani suomalaista nykykirjallisuutta ja syitä sen vähyyteen lukupinossani, olen samalla pohtinut mikä merkitys yleisesti suomalaisella kirjallisuudella on minulle. Vaikka en kovin fanaattiseen nationalismiin taipuvainen ole, niin tietysti suomalaisella kielellä ja kulttuurilla on minulle merkitystä. Onhan se kuitenkin omaa elämääni. Huovisen ja Paasilinnan tyyliset kirjailijat johdattivat minua osaltaan lukemaan nuorena poikana ja näiden huumori oli minulle jotain käsinkosketeltavaa tavalla, jolla ulkomainen kirjallisuus ei olisi voinut olla. Näiden hahmot olivat tuttuja, koska ne olivat omia sukulaisiani, naapureitani ja opettajiani. Siis hahmoja, joissa oli jotain perinpohjaisesti suomalaiseksi tunnistettavaa.
Nyt myöhemmällä iällä kun
puhutaan hyvästä suomalaisesta kirjallisuudesta, tulee nimi Juhani Aho
(1861-1921) ensimmäisten joukossa mieleeni. Tämänkin teksteistä voi aistia
tuttuja kulttuurillisia tuulahduksia, mutta samalla ne ovat hyvinkin
kansainvälisiä. Sanoisin melkein Ahon tyylin lähentelevän joiltain osin enemmän
Steinbeckin, kuin Paasilinnan tai Huovisen tyylisiä kirjailijoita. Ahon
realismi tulee esiin tämän tavassa kuvata maailmaa rehellisesti ja rujosti ja
usein tämän hahmot kokevat erilaisia ristiriitoja. Etenkin hänen lyhyet
tarinansa eli "lastut" kiehtovat minua suuresti, vaikka ilmeisesti
kirjalija ei itse pitänyt niitä arvossaan. Niissä suomalaisten elämää
käsitellään pistävän tarkasti ja hienostuneesti ja mielestäni juuri lastuissaan
Aho esittelee parhaat puolensa.
Tämä pieni kirjallisuuden
helmi, jota nyt haluan esitellä on Ahon "Omatunto". Kirja on
julkaistu vuonna 1914, eli on tänä vuonna ajankohtainen täyttäessään
100-vuotta! Se on kertomus saaristolaisperheestä, jonka saaren rantaan ajautuu
haaksirikkoutuneen laivan rahtina olleita paaleja. Näiden sisältä löytyykin
jotain niin arvokasta, että perheen kristillinen moraalikäsitys joutuu
koetukselle. Näiden syvien tunteiden ja eettisten pohdintojen myllerryksessä
edetään tarinaa eteenpäin ja väistämättä myös lukijan omat moraaliset
ristiriidat nousevat pintaan. Aho onnistuu avaamaan tätä omantunnon teemaansa
helponoloisesti vahvojen hahmojensa kautta ja etenkin perheen vanhemmat ja
näiden välinen suhde on todella käsinkosketeltavan todentuntuinen. Saaristolaiselämä
esittäytyy yksinkertaisena ja rauhallisena. Arki on raskasta, mutta iloa ja
ylpeyttä löydetään suhteellisen pienistä asioista. Meri on oleellinen teema
tarinassa ja taho, joka antaa tai ottaa elämän. Sieltä tuli myös tämä
"Jumalan lahja" perheelle paalien muodossa ja perhe joutuu pohtimaan
ilmoittaako lahja tullille, niin kuin kuuluisi, vai olla kiitollisia siitä mitä
Jumala antaa.
"Tämä on kuin Jumalan lahja, ja niin ihmeellinenhän se onkin, ja että kun Jumala antaa, niin hän antaa lyhentämättä. Olisiko tuo nyt niin kummaa, jos Jumala kerran olisi antanut meillekin ja vaikka kuinka suoraan. Suurihan se on raha, mutta ovat monet saaneet suurempiakin. Meri kai kerran tahtoi palkita meillekin, maksaa monivuotiset velkansa menetetyistä verkoista ja särkyneistä venheistä... Pidetään tavarat ja pidetään reilusti!"
Juuri tämänkaltainen
kristillinen pohdinta on mielestäni kirjan suola. Pidän yleensäkin kun uskonnon
rakenteita tuodaan läpinäkyviksi ja sen ilmiselvimpiä järjettömyyksiä astetaan
kyseenalaiseksi. Näin mielestäni tehdään myös Omatunnossa. Hahmot pohtivat
ankarasti tekojansa ja valintojansa suhteessa Jumalaan ja samalla muuhuun
yhteiskuntaan. Ristiriitoja tulee kun yhteiskunta käskee yhtä asiaa, mutta
Jumalan käskee toista. Erona näille kahdella auktoriteetilla tuntuu olevan
perheelle se, että Jumalan sana on loppujen lopuksi melko venyvää. Kun tahto
maallista hyvää kohtaan kasvaa, niin tuntuu olevan helppo tulkita Jumalan sanaa
omaksi edukseen ja nämä pohdinnat saavuttavat kirjassa välillä koomisiakin
piirteitä. He katsovat toisaalta olevansa hyviä ihmisiä, jotka haluavat tehdä
oikein, mutta toisaalta nimenomaan kun he ovat niin hyviä ihmisiä, niin heidän
tulisia saada ottaa palkkansa. Onhan Jumala sentään sen verran heille velkaa.
Omatunto on 148-sivuisena
verrattain lyhyt kirja ja toimii erinomaisesti porttina Ahon maailmaan jos
kirjailija ei ole vielä tuttu. Sanoin kirjaa aiemmin kirjallisuuden helmeksi ja
mielestäni tämä on sille osuva kuvaus. Sen tarina on pieni, konstailematon
lastu merestä. Jos siis joku edelleen pitää Juhani Ahoa vain mummolan
kirjahyllyn vakiokalustona, eikä ole tätä vaivautunut kokeilemaan, niin on
oletettavaa, että tällä henkilöllä on syytä yllättyä. Harvoin satavuotias
teksti vaikuttaa näin modernilta ja teemoiltaan ajankohtaiselta.