sunnuntai 21. lokakuuta 2018

Venus turkiksissa - Kapsäkki



Venus turkiksissa on näytelmä, jossa tutkitaan kahden ihmisen välistä jännitettä niin, että tuo jännite valtaa koko yleisön. Kapsäkin tunnelma oli tiivis kun Sami Saikkonen ja Sonja Sorvola ajautuivat keskinäiseen tunteiden pallotteluun.

Kapsäkki on sopiva tila juuri tämän näytelmän tuomiseen lavalle. Intiimi sali, jossa näyttelijät ovat yleisöä lähellä luo kihelmöivää tunnelmaa, jota korostavat valo ja ääniefektit. Olemme huoneessa, jossa on juuri järjestetty koe-esiintymisiä usealle naisella ja ulkona jyrisee ukkonen ja jatkuva sateen kohina tekee paikasta kuin pienen, maailmasta suljetun akvaarion. Tunnelma on oikeastaan melko lämmin. Voisin melkein vannoa tunteneeni jopa ilmassa kosteutta.

Saikkosen esittämä käsikirjoittaja-ohjaaja Thomas Novachek on jo väsynyt etsimään näytelmäänsä täydellistä naisroolia kaikkien "pissisten" keskeltä. Sateesta hyökkää äkisti sisään Sorvolan esittämä Vanda Jordan, joka väittää olleensa myöhässä koe-esiintymisestään.

Pian paljastuu Vandan olevan oudon perehtynyt näytelmään, jonka käsikirjoitus on vielä salainen. Thomasin ja Vandan lukiessa näytelmää eteenpäin tuntuu todellisuus sekoittuvan tarinaan ja näiden keskinäiset valtasuhteet muuttuvat kiehtovilla tavoilla.

Thomasin näytelmä pohjautuu Leopold von Sacher-Masochin kirjaan Venus turkiksissa vuodelta 1870. Kirjassa on ensimmäisiä kuvauksia masokismista. Piiskoja, rangaistuksia, turkiksia ja nahkaa. Sacher-Masochin nimestä onkin johdettu koko masokismi sana.

Kuva: Kapsäkin Twitter
Masokistinen, seksuaalinen kuvasto halkoo koko näytelmää. Saikkonen ja Sorvola ovat aviopari ja tämä tekee näiden välisten valtasuhteiden tulkinnasta minulle vielä monitahoisempaa, koska näytelmä itsessään leikittelee toden ja fiktion välisellä suhteella.

Thomasin tahto olla alistettuna on ristiriidassa tämän ohjaajan roolin kanssa ja Vanda tuntuu leikkivän tällä. Lopulta katsoja joutuu miettimään sukupuolien välisiä valtsuhteita niin vaihtelevasti, että näytelmä on nykyaikaan nähden salakavalan ajankohtainen.

Näin Sorvolan ensimmäistä kertaa Rocky Horror Picture Shown Magentana ja tämä on siitä lähtien edustanut minulle täydellistä versiota tuosta minulle rakkaasta hahmosta. Oli hieno nähdä miten Sorvola otti myös Vandan roolin omakseen. Tässä on luonnostaan jotain venusmaista vetovoimaa, joka ylittää silkan ulkoisen olemuksen, joka on itsessään melko huomiota herättävä.

Vandassa on jotain hyvin leikkisää ja Sorvola onnistui pureutumaan etenkin tähän puoleen roolissa. Vanda oli todella hauska hahmo ja vähän jopa yllätyin miten luonnostaan hyvä koomikko Sorvola osasi olla.

Myös Saikkonen oli minulle tuttu etenkin Rocky Horrorin nimihahmona, mutta nyt rooli oli hyvin erilainen. Saikkonen on helppo nähdä karismaattisena ohjaajana, joka ottaa huoneen hetkessä haltuunsa. Niin tämä tekikin, mutta se siirtymä heikkoon ja alistuvaan ihmisyyden puoleen oli todella vakuuttava. Näin lavalla Thomasin, joka aidosti löytää jonkinlaisen seksuaalisen heräämisen yllättävässä kohtaamisessa ja uskoin tämän täysin.

Lisätietoa näytelmästä löydät Kapsäkin sivuilta täältä. Suosittelen tutustumaan tähän intiimiin näytelmään. En ole nähnyt muita versioita vielä, mutta kaikki myöhemmät joutuvat kamppailemaan varmasti aika paljon jos haluavat voittaa Sorvolan ja Saikkosen version mielessäni.

Rooleissa: Sami Saikkonen & Sonja Sorvola | Teksti: David Ives Suomennos: Reita Lounatvuori | Ohjaus: Jermo GrundströmTuotanto: Musiikkiteatteri Kapsäkki & Oy Dance Like Ab | Kuva: Ofer Amir Valosuunnittelu: Toni Haaranen | Ohjaajan assistentti: Meeri Uusi-ÄijöEsityksen oikeuksia valvoo Nordic Drama Corner Esitys nähty kutsuvieraana


Voit seurata minua näissä nuorisolaisten medioissa:




1 kommentti:

  1. Kiitos näytelmän hyvästä esittelystä. On varmasti näkemisen arvoinen.

    VastaaPoista

Kiitos kaikille kommentoijille.