perjantai 12. lokakuuta 2018

Kinky Boots- Helsingin kaupunginteatteri


Helsingin Kaupunginteatteri – Kinky Boots – Kuva © Mirka Kleemola

Kinky Boots tuli ja räjäytti mun pään! Odotin tämän musikaalin näkemistä ihan simona ja pelkäsin jo asettavani sille aivan liikaa odotuksia, mutta ne vain ylitettiin ja show ui monella tasolla ihoni alle.

Helsingin kaupunginteatteri osasi nimenomaan rakentaa shown. Mitään ei tehty helpon kautta vaan panoksia oli laitettu esityksen näyttävyyteen. Joskus teatterista hakee suuria tunteita silkan näyttelijöiden taidon tai minimalistisen kauneuden kautta, mutta nyt haluttiin lisäksi paljon välkkyviä valoja, glitteriä ja vauhtia.

Tämä näytelmä on saanut kaupunginteatterin yleisön nousemaan suosionosoituksiin ilta illan jälkeen ja näin itse perjantaina miten poikkeuksellisen tunteikkaita ihmiset tosiaan olivat esityksen jälkeen.

Helsingin Kaupunginteatteri – Kinky Boots – Kuva © Mirka Kleemola

Kinky Boots on Cyndi Lauperin säveltämä ja Harvey Fiersteinin käsikirjoittama musikaali, joka on voittanut Tony-, Grammy- ja Olivier-palkinnot.

Se kertoo kenkätehtaasta, jonka tulevaisuus on vaarassa kun ihmiset eivät enää osta laadukkaita kenkiä vaan halpoja tekeleitä, joita sitten joutuu uusimaan vuoden välein. Vain ne tehtaat säilyvät, jotka onnistuvat löytämään jonkin aivan oman raon markkinoilla.

Tehtaan perinyt Charlie löytää tuon markkinaraon kun tämä tapaa drag-artistin nimeltä Lola. Korkokenkiä ei ole nimittäin suunniteltu kestämään miesten painoa ja kenkätehtaalla on pian uusi tuote kehittelyssä.

Helsingin Kaupunginteatteri – Kinky Boots – Kuvassa Petrus Kähkönen ja Lauri Mikkola – Kuva © Mirka Kleemola

Kun Lola saapuu tehtaalle suunnittelijaksi, niin aivan kaikki eivät kuitenkaan ota tätä avoimesti vastaan. Seuraa odotetusti kasvutarina, mutta ei aivan sellainen kuin katsoja heti odottaisi. Näytelmä on koskettava ja saa itsessään aikaan kylmiä väreitä. Suvaitsevaisuus ja hyväksyminen ovat tuotu niin konkreettisiksi elementeiksi tähän näennäisen yksinkertaiseen tarinaan, että juuri siksi se on varmaan niin tunteita herättävä.

Olin yllättynyt kun opin, että esityksessä ei ole ainuttakaan ammattimaista drag-queenia. Niin luonnollisesti näyttelijät ottivat tuon glamourin roolin omakseen. Lolan ympärillä lähes jatkuvasti pyörivät "Lolan enkelit" olivat se musikaalin suola. Anton Engström, Paavo Kääriäinen, Tomi Lappi, Jero Mäkeläinen, Henri Sarajärvi ja Christoffer Strandberg enkeleinä tekivät näytelmästä jotain enemmän kuin vain illan teatterissa. Nämä toivat drag-klubien ilon ja räväkkyyden iltaan todella energisesti ja fyysisesti.

Helsingin Kaupunginteatteri – Kinky Boots – Kuva © Mirka Kleemola

Itse Lola taas oli musikaalin diiva. Lauri Mikkola veti roolin ilmiömäisesti ja se laulu oli niin upeaa. Petrus Kähkösen Charlie oli Lolan rinnalla ilahduttavan hukassa ja juuri Kähkösen kaltaista koomista osaamista rooliin tarvittiinkin. Charlien tyttöystävää Nicolaa näytellyt Raili Raitala taas oli jäätävä tapaus. Niin lämpimästä Raitalasta oli kiva nähdä toinen puoli.

Lavalla oli paljon lahjakkuutta ja huomaan, että haluaisin sanoa kaikista sanasen, mutta käykää toki itse katsomassa. Anna Victoria Eriksson pitää kuitenkin mainita näytelmän yllättävänä ilopillerinä ja Tero Koposen Don taas oli tärkeä rooli monella tapaa. Don toimi tarinassa eräänlaisena peilinä monille ennakkoluuloille, mutta myös sinä toivona muutokseen. Koponen onnistui hahmon monien merkitysten tulkkina mainiosti.

Helsingin Kaupunginteatteri – Kinky Boots – Kuvassa Tero Koponen, Sanna Saarijärvi, Lauri Mikkola, Laura Alajääski, Inka Tiitinen, Sonja Pajunoja – Kuva © Mirka Kleemola

Kinky Boots on kuin Rocky Horrorin, Billy Elliotin ja keskisuuren yrityksen liiketoimintasuunnitelman sekoitus. Se on musikaali, jolla on sanoma: hyväksy ihminen. Ihan kuka tahansa, mutta hyväksy tuo sellaisena kuin tämä on.

On asioita, joista voi ja pitääkin olla eri mieltä, mutta ihmisen hyväksyminen on jotain syvempää. Tämän arvon tunnistaminen kaikesta huolimatta. Lopulta kyse on omien ennakkoluulojen ja etuoikeuksien tunnistamisesta. Tämän vuoksi Kinky Boots iski.

Se antoi opetuksen, mutta teki sen ihan pirun näyttävästi. Missään kohtaan ei tullut tunnetta, että nyt saarnataan ylhäältä päin vaan yleisö otettiin juhliin mukaan. Siksi olikin hämmentävää kävellä ulos salista. Kun esirippu laskeutui, niin tuntui kuin olisi jäänyt sinne toiselle puolelle ulos juhlista, jotka jatkuvat vielä.

Lisätietoa musikaalista löydät Helsingin kaupunginteatterin sivuilta täältä. Tämä ei ole pelkkä musikaali. Tämä on tapahtuma.

hells yeahs



Käsikirjoitus Harvey Fierstein Musiikki ja laulujen sanat Cyndi Lauper. Perustuu elokuvaan Kinky Boots. Käsikirjoitus Geoff Deane ja Tim Firth.Suomennos Kari Arffman ja Hanna Kaila. Ohjaus Samuel Harjanne. Kapellimestari Eeva Kontu. Koreografia Gunilla Olsson-Karlsson. Lavastus Peter Ahlqvist. Puvut Tuomas Lampinen. Valosuunnittelu William Iles. Äänisuunnittelu Kai Poutanen. Naamiointi ja kampaukset Henri Karjalainen.Rooleissa Laura Alajääski, Anton Engström, Anna Victoria Eriksson, Helena Haaranen,Jack Johansson, Juha Jokela, Kirsi Karlenius, Tero Koponen, Petrus Kähkönen, Paavo Kääriäinen, Tomi Lappi, Tuukka Leppänen, Kai Lähdesmäki, Kari Mattila, Lauri Mikkola, Jero Mäkeläinen, Unto Nuora, Emilia Nyman, Sami Paasila, Sonja Pajuoja, Justus Pienmunne, Raili Raitala, Heikki Ranta, Sanna Saarijärvi, Henri Sarajärvi, Christoffer Strandberg, Inka Tiitinen, Antti Timonen, Leenamari Unho, Mikko Vihma, Joachim Wigelius, Atte Halinen, Kaspian Kallio, Miska Sagulin, Samuel Vihma. Esitys nähty medialipulla.

Voit seurata minua näissä nuorisolaisten medioissa:





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kaikille kommentoijille.