torstai 18. toukokuuta 2017

Cris af Enehielm - HAM Helsinki


Maija Tanninen-Mattila esittelee Cris af Enehielmin (oikealla) taidetta
Cris af Enehielm on taiteen monitoimi-ihminen, joka toimii kuvataiteen lisäksi muun muassa lavastajana, pukusuunnittelijana, ohjaajana ja performanssitaiteilijana. HAM Helsingissä nähdään tämän tuotantoa painottuen 1980-90 -lukujen maalauksiin ja performansseihin. Kävin kummastelemassa tämän värikästä maailmaa.

HAM Helsinki tilasi Enehielmiltä kaksi monumentaalimaalausta Helsingin ruotsinkieliseen työväenopistoon Arbikseen. Nämä isot teokset ovat nyt esillä näyttelyssä ja vaikutuin siitä liikkeen määrästä, jonka taiteilija on saanut töihin vangittua.

Cris af Enehielm: Elämä on yhtä juhlaa, 2017 © Kuva: HAM / Hanna Kukorelli
Cris af Enehielm: Swing, 2017 © Kuva: HAM / Hanna Kukorelli

HAM Helsingin museojohtaja Maija Tanninen-Mattila kertoi miten on HAM:ille tärkeää näyttää tämän rooli myös julkisen taiteen puolella. Usein taideteokset kuin ilmestyvät tyhjästä puistoihin ja virastoihin ja taiteilijat näiden takana jäävät vaille huomiota.

Cris af Enehielm kertoi miten oli jopa ahdistunut tilaustyöstä ja tilannetta ei helpottanut se, että teokset tulivat Enehielmin ihaileman Tove Janssonin töiden tilalle. Enehielm on myös itse opiskellut ja opettanut Arbiksessa ja tämä on ollut iso osa tämän suomenruotsalaista identiteettiä. Tämä sanoi: "Jos nämä maalaukset puhuisivat, puhuisivat ruotsia".

Kannattaa myös kiinnittää Elämä on yhtä juhlaa -teoksessa huomiota aivan oikealle. Siellä kurkistaa Tove Janssonin koira pienenä tribuuttina taiteilijalle.

Cris af Enehielm: Blinda Morton Goes Pregnant, 1991 © Oulun taidemuseo / Kuva: Mika Friman

Cris af Enehielm henkii kapinaa ja luovuutta. Tämä kertoo maalanneensa pitkään lähinnä peiteväreillä ja akryylimaaleilla, koska näin lopputuloksen näkee nopeammin. Oli jotenkin vapauttavaa kuulla, että prosessia saakin pitää tylsänä. On ihan ok olla kärsimätön ja haluta nähdä se valmis työ.

Tämän teokset ovat ottaneet vaikutteita muun muassa sarjakuvista, pop-taiteesta ja mainosten naiskuvasta. Enehielm kertoi miten esimerkiksi jungilainen psykologia on antanut tälle paljon ideoita ja tämän töiden äärellä onkin erityisen hauskaa harrastaa omaa tulkintaa.

Cris af Enehielm: Makkarajumalatar, 1984 © HAM / Kuva: HAM

Esimerkiksi teoksessa Makkarajumalatar (yllä) näkyy kaikki vaikutteet juuri sarjakuvista mainoskuviin. Enehielm sanoo teoksesta:
"Ilman makkaraa Ritvan elämä ei olisi elämisen arvoista. Ritva on iso muija, jolla on makkaroita kädet täynnä. Hänhän on makkarajumalatar. Hänellä on palvojia ja alijumalattaria. Koska he ovat jumalattaria, he joutuvat imemään itseensä voimaa koirasta - mies. Afrikassa naiset joutuvat syömään kokonaisia koiria saadakseen itseensä voimaa. Mäyräkoira on makkaran näköinen. Lehdessä kerrotaan myös, että Afrikassa kuollaan nälkään. Näyteikkunoissa on erikoistarjouksia makkaroista. Valot välkkyvät. Erotiikka on mukana alitajuisena voimana. Makkarajumalatar on mainos."

Tämä näyttely on hauska. Cris af Enehielmin työt henkivät vapautta ja elinvoimaa, liikettä ja iloa. Ennenkaikkea niistä löytyy myös toinen kerros kaiken sen hauskuuden alta ja se lopulta tekee näyttelystä mielestäni kokemisen arvoisen. Kannattaa ottaa hieman aikaa näille teoksille.

Näyttely on nähtävissä HAM Helsingissä Tennispalatsissa 24.9. asti. Lisää tietoa näyttelystä löydät esimerkiksi HAM:in sivuilta täältä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kaikille kommentoijille.