perjantai 6. tammikuuta 2017

Ten Thousand Saints



Tämä tarina jää elämään mieleen pitkäksi aikaa. Kirjoilla ja elokuvilla on monia osa-alueita, jotka voivat tehdä niistä hyviä tai jopa loistavia. Tässä tapauksessa kyse on ihan puhtaasti siitä tarinasta, jonka Eleanor Henderson kertoo meille kirjassaan Ten Thousand Saints ja jonka Shari Springer Berman ja Robert Pulcini tulkitsevat elokuvan muodossa.
Straight edge on alakulttuuri, jossa soitetaan nopeaa ja kovaa hardcore punkkia ja pidättäydytään kaikista päihteistä tupakkaa ja kahvia myöten. Usein pidättäydytään myös lihasta ja joskus seksistäkin. Kyseessä on tiivis ja yhteisöllinen liike, joka kasvoi etenkin Reaganin ajan New Yorkissa vahvana. Streittarit tunnisti esimerkiksi isosta X-kirjaimesta, joka oli usein tatuoitu tai piirretty näiden kehoon.


Musiikin suhteen pidän paljosta mitä tästä kulttuurista on syntynyt ja se saikin alunperin kirjaan tarttumaan. Bändit kuten 7 Seconds, Minor Threat, The Teen Idles ja Youth of Today tekevät todella särmikästä ja energistä musiikkia ja kannustan tutustumaan näihin ennakkoluulottomasti. Termi Straight edge syntyi Minor Threatin samannimisestä biisistä:





Ten Thousand Saints on Hendersonin debyytti, joka pureutuu straight edge -kulttuuriin asiantuntevasti ja syvällisesti, mutta joka pitää kuitenkin tarinan ja ihmiset pääosassa. Hendersonin tyyli kirjoittaa ei ole mitenkään erityisen kaunopuheinen, mutta se pitää otteessaan. Tunnelma välittyy lukijalle helposti ja ystävyyden, taiteen, vihan ja ulkopuolisuuden teemat muuttuvat lukijalle konkreettisiksi. Kerronta on koko ajan intensiivistä ja tiheää. Tulee hieman mieleen se rytmi, jolla kirjassa esiintyvää HC-punkkia soitetaan. Loppujen lopuksi tärkeintä kuitenkin on, että tarinan henkilöistä yksinkertaisesti vain huomaa välittävänsä.


Kirja kertoo nuorten punkkarien Teddy McNicholasin ja Jude Keffy-­Hornin ystävyydestä tavallisessa amerikkalaisessa kaupungissa Uudessa Englannissa. Näiden elämä ei tunnu liikkuvan eteenpäin ja pikkurikosten ja huumeiden täyttämän arjen keskeyttää vain nuoren Elizan saapuminen kaupunkiin New Yorkista.

Teddy ja Eliza tutustuvat läheisesti kotibileissä samalla kun Jude saa turpaansa pihalla. Teddy ja Jude lähtevät ulos kylmään, hankkivat päät sekaisin ja nukahtavat. Vain Jude herää aamulla.

Tästä alkaa muutos Juden elämässä. Nyt yksin maailmaa vastaan oleva Jude muuttaa isänsä luo New Yorkiin ja etsii käsiinsä Teddyn isoveljen Johnnyn. Tämä tutustuttaa Juden Hare Krishnaan ja Straight Edge -kulttuuriin. Kun Eliza ottaa yhteyttä ja kertoo olevansa raskaana Teddylle, alkaa monitahoinen ja kokonaisen vaihtoehtokulttuurin sävyttämä tarina, jossa liikutaan niin pikkukaupungeissa kuin luokkasotaa käyvässä New Yorkissakin.

Kirjan teemoissa kulttuurilliset aiheet limittyvät luontevasti universaaleihin aiheisiin. Tärkeitä ovat perheen, yhteisön ja valintojen teemat. Miten olemme vastuussa läheisillemme ja miten oikeastaan määrittyy ketkä läheisiämme ovat. Miten yhden pienen alakulttuurin jäsenet ovat osa myös jotain suurempaa ja miten valtasuhteet toimivat, kun resurssit ovat jakautuneet epäreilusti.

Kirjassa kamppaillaan köyhyyden ja päihteiden kanssa. Pohditaan kaupunginosien eriarvoistumista ja kohdataan alakulttuureita osana toisia alakulttuureita. On esimerkiksi mielenkiintoista nähdä kirjan kautta miten homoseksuaalisuus otetaan vastaan näennäisen suvaitsevaisessa punk-kulttuurissa.

Lukiessa suosittelen laittamaan korvalaput päähän ja luukuttamaan Streittaribändejä. On hämmästyttävää miten Hendersonin kuvauksissa musiikin pauhu, vauhti ja hiki muuttuvat todelliseksi mielessä. Vanha New York tuntuu nostalgiselta ja nuhjuiselta vaikka siellä ei olisi koskaan käynyt.




Kirjan lisäksi kannattaa tutustua myös siitä tehtyyn elokuvaan. Monelta osin kirjan henki saatiin hienosti vangittua.





Eleanor Henderson, 2011, Ten Thousand Saints, Ecco

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kaikille kommentoijille.