maanantai 12. marraskuuta 2018

Gamexpo ja nuorisolaisten joukkoäly



Gamexpo järjestettiin kolmannen kerran Helsingin Messukeskuksessa ja yli 30 000 vierasta kävivät tutustumassa pelaamisen nykyaikaan. Olin juuri osallistunut Kirjamessuille ja nyt tunsin olin enemmän tarkkailija kuin osallistuja. Olin maailmassa, joka oli samaan aikaan yhtä tuttu kuin se oli vieraskin.

Pelaaminen on aina ollut osa elämääni, mutta se mitä minä pidin pelaamisena on tuntunut muuttuneen. En malttanut odottaa ala-asteella, että pääsin taas pelaamaan Rick Dangerousia ja Tetristä Amiga 500 -koneellani tai hakkaamaan kaverille Nintendoa.


Pelit otettiin tavallaan vakavasti, mutta ne olivat ajanvietettä muiden joukossa. Pelimessuilla todistin kuitenkin jotakin muuta. Nämä nuorisolaiset puhuivat omaa kieltään ja muodostivat joukkoälyn, jota oli hankala yrittää tulkita ajasta taakseen jääneenä.


Perusasiat olivat edelleen samat. Ihmiset pelaavat pelejä ja höykyttävät ruudulla vihollisia. Nyt sitä ei yleensä tehdä enää yksin tai edes vain kaverin kanssa, vaan näiden pelaajien yhteisö on laajalle levinnyt verkosto, jossa kommunikoidaan yhteisesti ja tahto pelaamiseen löytyy kuin sisäsyntyisenä palona.


E-sports on kasvanut todella vakavasti otetuksi lajiksi ja tehokkaaseen koneistoon panostetaan jo nuorena. Bisnes laitteiden ympärillä on kovaa ja nopeaa ja peliteollisuus vaatii yhä enemmän voimaa taaksensa. Perinteinen taito on kuitenkin vielä pelaajalle tärkeää ja yksittäisiä tähtiä nousee niin pelaajista kuin tubettajistakin.


Enää vain hahmot kulttuurissa eivät ole siis esikuvia vaan myös näitä ohjailevat ihmiset. Pelaamisen kulttuurissa raja-aidat hälvenevät alituisesti ja kulttuuri alkaa elämään omaa elämäänsä. Gamexpoilla tämä näkyi turnauksina, cosplay-kilpailuina ja ilahduttavasti myös tulevaisuuden suunnitelmina. Oppilaitokset olivat jalkautuneet messuille esittelemään peli-alalle suuntautumisen vaihtoehtoja.


Messukeskuksen hämärä tunnelma toi pelaajia esiin yhteen tilaan ja tämä oli äärimmäisen mielenkiintoista. Oli kuin jokin harvinainen laji olisi tuotu esiin ja näiden arvostuksen pystyi lunastamaan vain kaltaisensa pelaaja.


Satojen virtuaalisten aseiden räiskintä toimi äänimaailmana värikkäälle maailmalle, jossa myytiin pelituotteita, pelattiin niin vanhoja kuin aivan tuoreimpiakin pelejä ja lorvailtiin isoilla tyynyillä energiajuomia nauttien.


Tähän maailmaan ei kukaan ole liian vanha, mutta siihen ei soluttauduta vain uusinta Red Dead Redemptionia ostamalla. Hyvä uutinen on se, että kaikki ovat kuitenkin tervetulleita. Vaikka sinut luultavasti yritetäänkin heti ensimmäisenä ampua.


Lisätietoja Gamexposta löydät Messukeskuksen sivuilta täällä. Ensi vuonna varmasti messuillaan taas ja eiköhän ne ulkona urheilevien messutkin ole taas siinä samassa. Se välineiden ja elämäntapojen kirjo olisikin ihan oma postauksensa.


Jos sinua kiinnostaa pelaaminen kasvattajana, niin suosittelen tutustumaan Pelikasvattajan käsikirjaan, josta juuri julkaistiin toinen, vapaasti ladattava osa täällä.



Voit seurata minua näissä nuorisolaisten medioissa:




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kaikille kommentoijille.